年度 |
2018年度 |
開講部局 |
教養教育 |
講義コード |
63102101 |
科目区分 |
基盤科目 |
授業科目名 |
物理学の原理 |
授業科目名 (フリガナ) |
ブツリガクノゲンリ |
英文授業科目名 |
Principles of Physics |
担当教員名 |
HOFMANN HOLGER FRIEDRICH |
担当教員名 (フリガナ) |
ホフマン ホルガ フリードリッヒ |
開講キャンパス |
東広島 |
開設期 |
1年次生 前期 1ターム |
曜日・時限・講義室 |
(1T) 水5-6,木9-10:総K209 |
授業の方法 |
講義 |
授業の方法 【詳細情報】 |
講義中心 |
単位 |
2 |
週時間 |
|
使用言語 |
E
:
英語 |
学習の段階 |
1
:
入門レベル
|
学問分野(分野) |
25
:
理工学 |
学問分野(分科) |
25
:
物理学 |
対象学生 |
|
授業のキーワード |
|
教職専門科目 |
|
教科専門科目 |
|
教養教育での この授業の位置づけ | |
---|
学習の成果 | |
授業の目標・概要等 |
The lecture gives an overview of the development of scientific thinking in physics by introducing a selection of the most important insights and discoveries. Based on these specific examples, the lecture explores the possibles roles of scientific thinking in the world of ideas and beyond. |
授業計画 |
第1回 Laws of motion from Kepler to Newton Topic of mid-term report given 第2回 Mechanics and its mathematical principles 第3回 Laplace's demon and the logic of transformations 第4回 Critical thinking and empirical evidence 第5回 Phenomena I: Light and optics 第6回 Phenomena II: Heat and thermodynamics 第7回 The problem of statistics 第8回 Technology and engineering Topic of end of term report given 第9回 Electromagnetism and energy 第10回 Electromagnetism and information 第11回 Space and time (relativity theory) 第12回 Uncertainty (quantum mechanics) 第13回 Physics as method 第14回 An encounter with reality 第15回 The meaning of it all
2 reports (mid-term and end-term) |
教科書・参考書等 |
特に無い |
授業で使用する メディア・機器等 |
特に無い |
予習・復習への アドバイス |
Your own thoughts and ideas are important. Shape your knowledge by finding your own response to the contents of the lecture. Question and discussions are very welcome. |
履修上の注意 受講条件等 |
|
成績評価の基準等 |
Evaluation will be based on the reports. The reports should present a clear argument using the appropriate laws of physics to cover as many aspects of the topic as possible. Students should show their ability to discuss physics in a wider context without misrepresenting the scientific content. |
メッセージ |
|
その他 |
|
すべての授業科目において,授業改善アンケートを実施していますので,回答に協力してください。 回答に対しては教員からコメントを入力しており,今後の改善につなげていきます。 |